Kasper, kansen en kameraadschap bij Smeltpunt
Na 15 weken stage bij Smeltpunt vroegen we aan Kasper Dechamps hoe hij de laatste drie maanden heeft ervaren. Zijn antwoord? Daar konden we niet gelukkiger van worden.👇
Stage lopen bij Smeltpunt is zoals gaan eten bij je bomma: warm, vertrouwd en kwalitatief. Wat begon als een puur zakelijk gesprek maanden geleden, groeide intussen uit tot een soort van vriendschap. Ik was geen nummertje, ik was Kasper, de stagiair die meetelde. Een volwaardig teamlid met ruimte om ideeën te delen, initiatief te nemen en mezelf te tonen. Er was plaats voor een babbel, een lach, een potje FIFA of een matchke schaken. Een heerlijke balans tussen hard werken en plezier, precies wat ik verwachtte van een goede stageplek.
Een stage tussen creatie en communicatie
Mijn taken bij Smeltpunt waren erg gevarieerd. Elke week ging ik mee op verplaatsing en kreeg ik echte verantwoordelijkheden. Vaak werd er zowel video als foto verwacht, waardoor ik soms volledig instond voor één van die onderdelen. Tegelijkertijd bracht ik ook de nodige uren achter de bureau door, wat minstens even leerrijk bleek. De basis had ik van school en mijn eigen interesse, maar het verfijnen en professionaliseren van mijn skills heb ik echt geleerd bij Smeltpunt.
Ik mocht ook een paar meetings bijwonen. Daarin kreeg ik een duidelijker beeld van hoe het salesproces werkt. Ik zag hoe klantopvolging in de praktijk verloopt, en hoe er zorgvuldig wordt omgegaan met feedback van klanten. Evenzeer zag ik hoe je als bedrijf je meerwaarde overtuigend overbrengt. Die momenten gaven me een bredere kijk op het werkveld en wat er allemaal bij komt kijken buiten het creatieve.
Mijn paradepaardjes
Het meest trots ben ik op de fotografie die ik mocht uitvoeren voor Skilpod, een innovatieve klant met een frisse visie. Maar zeker ook op de aftermovies die ik volledig zelf heb samengesteld en gefilmd voor Effenaar, een poppodium in Eindhoven. Daarnaast heb ik ook contentkalenders leren opstellen, waarbij ik rekening hield met een sterke variatie van vier soorten content die Smeltpunt hanteert in hun social strategie: leads, emotie, inhaker en product. Een goede balans tussen deze types zorgt voor geloofwaardige en krachtige communicatie, en dat principe heb ik meegenomen in elke planning en uitwerking die ik maakte.
Alles behalve een doorsnee stage
Voor mijn stage begon kreeg ik een lijst met verwachtingen en taken die aan bod zouden komen. Die lijst was best uitgebreid, en het is dan ook straf dat ik bijna alles heb kunnen afvinken, en zelfs meer. Dat zegt veel over de betrokkenheid van Smeltpunt en over de kansen die ik er kreeg.
Een hoogtepunt kiezen? Moeilijk. Mijn stage begon al met een onverwachte overnachting in Antwerpen… onze auto zat vast. Help! Daarna mocht ik meerijden in een rally met bolleke-pijltje navigatie en een reeks indrukwekkende wagens, waarbij m’n hartje toch net iets rapper begon te slaan. De Haspengouw Rally was een ander memorabel moment, waar ik gewoon voor het plezier mee naartoe mocht. En dan was er nog een topdag in Brussel voor AD NIGHT, een avond waarop de grote en middelgrote marketingbureaus hun deuren openden. Leerrijk en plezant, met als kers op de taart: een van de beste hamburgers die ik ooit gegeten heb.
Van feedback naar finesse
Maak ik het nu mooier dan het was? Zeker niet. Ik vertel het zoals het is. Natuurlijk waren er momenten waarop het minder leuk was. Zoals wanneer je veel tijd steekt in een project en er dan stevige feedback op krijgt. Op het moment zelf is dat niet altijd fijn, zeker als je er zelf best tevreden over was. Al moet ik zeggen dat ik niet vaak zulke feedbackmomenten heb gehad, wat op zich een mooie bevestiging was van het vertrouwen dat ik kreeg en de kwaliteit van mijn werk. Maar als die feedback er was, dan was ze telkens leerrijk. De resultaten na feedback waren gewoon beter. En dat is precies waarom teamwork bij Smeltpunt zo belangrijk is. Iedereen vult elkaar aan waar nodig, en er wordt samen gezocht naar het beste resultaat.
Als we het dan toch over dynamiek hebben: ook daar heb ik alleen maar lovende woorden voor. Twee paljassen, Senne Snellings en Wout Vanbrabant, met een goed gevoel voor humor… of laten we zeggen drie paljassen met een goed gevoel voor humor, maar die derde vertrekt na het schrijven van deze prachtige recensie.