Algemene Voorwaarden
16/04/2024
Artikel 1
Onderhavige algemene voorwaarden maken integraal deel uit van de overeenkomst tussen enerzijds Smeltpunt en de klant anderzijds. Afwijkingen kunnen uitsluitend schriftelijk worden overeengekomen. Alle bepalingen die in strijd zijn met onze algemene voorwaarden en/of voorkomen op de documenten uitgaande van de klant zijn nietig en worden als onbestaande beschouwd. Geen enkele toegeving of afwijking mag ingeroepen worden als een definitieve regel. Het plaatsen van een bestelling geldt als uitdrukkelijke aanvaarding, zonder enige beperking noch voorbehoud, van deze algemene voorwaarden. Door deze handeling erkent de klant onderhavige algemene voorwaarden gelezen en begrepen te hebben, en aanvaardt hij/zij de uitsluitende toepasselijkheid en voorrang hiervan.
Artikel 2
Onze offertes worden steeds gedaan zonder enige verbintenis. Bestellingen, overeenkomsten en verbintenissen zijn slechts geldig na schriftelijke bevestiging. Alle prijzen zijn uitgedrukt in Euro, steeds exclusief BTW of kosten dewelke ten laste van de klant zijn. Onze offertes zijn gebaseerd op de gegevens verstrekt bij de prijsaanvraag en kunnen op ieder ogenblik aangepast worden (bvb. wijziging van lonen, lasten, heffingen, materiaalkosten of een andere prijsbepalende factor).
Artikel 3
Behoudens andersluidende overeenkomst blijven alle intellectuele, auteursrechtelijke en industriële vermogens- en eigendomsrechten voortvloeiende uit o.m. ontwerpen, concepten, plannen, modellen en in het algemeen alle dragers, ongeacht hun vorm, alsmede reproducties, eigendom van Smeltpunt. Voorgaande opsomming is niet limitatief.
Artikel 4
Smeltpunt heeft het recht elke opdracht te weigeren en dit zonder opgave van reden. Indien de klant de bestelling of opdracht (gedeeltelijk) annuleert is in dit geval een schadevergoeding verschuldigd gelijk aan 20% van de totaalprijs, behoudens bewijs van hogere schade door Smeltpunt, na aftrek van eventuele reeds betaalde voorschotten.
Artikel 5
De leverings- en uitvoeringstermijnen worden enkel bij wijze van inlichting verstrekt en binden Smeltpunt niet. Vertraging in de levering of uitvoering geeft geen recht op schadevergoeding noch op ontbinding van de overeenkomst. Deze termijnen worden verlengd indien (i) de klant nalaat de nodige inlichtingen, gegevens en/of goedkeuringen over te maken, (ii) in geval van belemmeringen buiten de verantwoordelijkheid van Smeltpunt, en (iii) indien de klant de betalingscondities niet naleeft.
Artikel 6
Indien Smeltpunt aansprakelijk zou zijn t.a.v. de klant uit welke hoofde ook, is deze te allen tijde beperkt tot de (materiële en fysieke) schade veroorzaakt (i) door de ondeugdelijkheid van de door haar geleverde goederen of (ii) naar aanleiding van de uitvoering van de overeenkomst, indien en voor zover die schade is veroorzaakt door haar zware of opzettelijke fout of bedrog. In dit geval is Smeltpunt uitsluitend aansprakelijk voor directe schade en nooit voor indirecte schade (met inbegrip van doch niet uitsluitend: gevolgschade, gederfde omzet/verkoop/winst, gemiste kansen/besparingen, onverkoopbaarheid van goederen en schade aan derden). De aansprakelijkheid en vrijwaringsplicht van Smeltpunt beperkt zich steeds tot het bedrag van de factuur van de betrokken bestelling/levering. In ieder geval verbindt de klant er zich toe alle elementen te bezorgen betreffende de beweerde schade die hij zou ondergaan, teneinde een tijdige vordering van Smeltpunt mogelijk te maken ten laste van eventueel verantwoordelijke partijen. In geval van niet-naleving van deze verplichting is Smeltpunt bevrijd van elke aansprakelijkheid. Smeltpunt is niet aansprakelijk voor problemen ingevolge het verkeerd en/of oneigenlijk gebruik van het goed, problemen ingevolge overmacht, en ingevolge de daad/opzettelijke fout van eender welk persoon, waaronder de klant of zijn aangestelden. Smeltpunt is niet aansprakelijk cfr. de Wet betreffende de aansprakelijkheid voor producten met gebreken.
Artikel 7
Door de levering te aanvaarden worden alle zichtbare gebreken gedekt en worden de goederen geacht conform en aanvaard te zijn. Klachten moeten schriftelijk en aangetekend bij Smeltpunt toekomen binnen een vervaltermijn van acht (8) kalenderdagen na levering en alleszins voor het gebruik of de voortverkoop van de goederen. Dezelfde vervaltermijn geldt inzake factuurprotest, te rekenen vanaf de factuurdatum.
Artikel 8
Behoudens andere vermelding op de betrokken factuur is elke factuur steeds betaalbaar in Euro (ongeacht de toepasselijke wisselkoers) binnen veertien(14) kalenderdagen na factuurdatum. Smeltpunt is gerechtigd te factureren naargelang de leveringen/uitvoering, zelfs indien deze gedeeltelijk gebeuren. Smeltpunt behoudt zich het recht voor op ieder ogenblik van de uitvoering van de overeenkomst een waarborg te eisen van de klant.
De klant verzaakt uitdrukkelijk aan zijn recht om zijn betalingsverplichting op te schorten, ongeacht welke reden.
Artikel 9
Elke niet-betaalde factuur brengt vanaf de vervaldag van rechtswege en zonder aanmaning een interest op van 1% per maand, waarbij elke begonnen maand als een volledige maand telt. Eventueel toegestane kortingen vervallen in geval van niet-betaling. Ingeval van wanbetaling is, bovenop van de interestvergoeding, van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd ten belope van 10% van het factuurbedrag (met een minimum van € 125,00), onverminderd het recht van Smeltpunt een hogere schade te bewijzen. Eventuele innings- en gerechtskosten zijn in deze forfaitaire schadevergoeding niet inbegrepen. Bovendien zal voor elke verstuurde herinneringsbrief of ingebrekestelling een bijkomend forfaitair bedrag van € 25,00 verschuldigd zijn. De niet-betaling op de vervaldag van één enkele factuur maakt het verschuldigd saldo van al de andere, zelfs niet vervallen facturen van rechtswege onmiddellijk opeisbaar. Hetzelfde geldt bij gehele of gedeeltelijke niet-tijdige betaling van hoger vermelde nalatigheidsinteresten en schadebeding.
Artikel 10
Ingeval de klant in gebreke blijft onderhavige overeenkomst of elke andere met Smeltpunt afgesloten overeenkomst gedeeltelijk of geheel uit te voeren (waaronder begrepen niet-tijdige betaling), is Smeltpunt gerechtigd van rechtswege en zonder aanmaning de uitvoering van zijn verplichtingen op te schorten of de overeenkomst als ontbonden te beschouwen, zonder dat dit aanleiding kan geven tot schadevergoeding of andere verplichtingen in hoofde van Smeltpunt. Smeltpunt behoudt zich eveneens het recht voor om de overeenkomst van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling als ontbonden te beschouwen in geval van insolventie, faillissement, (kennelijk) onvermogen of (herhaalde) wanbetaling alsook bij om het even welke wijziging aan de juridische toestand van de klant. Dit alles onverminderd het betalen van schadevergoeding door de in gebreke gebleven klant.
Artikel 11
Ingeval van een fundamentele wijziging van omstandigheden en/of voorwaarden, die niet toe te schrijven zijn aan Smeltpunt en ten gevolge waarvan de verplichtingen van Smeltpunt op onbillijke wijze zouden worden verzwaard, verbinden partijen er zich toe de voorwaarden van de overeenkomst opnieuw te onderhandelen teneinde gezamenlijk tot een billijke oplossing te komen. Wanneer Smeltpunt ten gevolge van overmacht, staking, lock-out, oproer, brand, epidemie, (ernstige) ziekte, natuurrampen, uitvoerbeperkingen, overheidsmaatregelen, defecten in onze productieketen, e.d.m. niet in de mogelijkheid is de overeenkomst uit te voeren, behoudt Smeltpunt zich het recht voor de overeenkomst te beëindigen zonder dat enige schadevergoeding kan worden geëist.
Artikel 12
De totstandkoming van de overeenkomst geldt als overeenkomst van overdracht van schuldvordering. Het voorleggen door Smeltpunt van een rekeninguittreksel volstaat om het bedrag van haar schuldvordering t.o.v. de klant te bepalen en het bewijs ervan te leveren.
Artikel 13
Het verwerken van persoonsgegevens is noodzakelijk voor uitvoering van de overeenkomst en zal steeds plaatsvinden in overeenstemming met de toepasselijke privacy- en gegevensbeschermingswetgeving (‘GDPR’). De klant erkent en stemt er expliciet mee in dat Smeltpunt de verstrekte persoonsgegevens mag verwerken en doorgeven aan verbonden ondernemingen en subverwerkers (waaronder externe medewerkers en softwareproviders). Voor alle vragen en de uitoefening van het recht op inzage/verbetering etc. kan de klant steeds terecht op: admin@smeltpunt.be.
Artikel 14
Indien een bepaling van deze algemene voorwaarden (geheel of gedeeltelijk) nietig, ongeldig of niet afdwingbaar zou blijken te zijn, zal dit beperkt blijven tot de betrokken bepaling en zonder invloed zijn op de overige bepalingen.
Artikel 15
Smeltpunt kan haar algemene voorwaarden op elk moment wijzigen. Deze wijzingen treden ten vroegste in werking één (1) maand na schriftelijke mededeling ervan aan de klant. Bij niet-akkoord met de gewijzigde voorwaarden, heeft de klant het recht de overeenkomst met Smeltpunt op te zeggen.
Artikel 16
Elke met Smeltpunt afgesloten overeenkomst wordt uitsluitend beheerst door en dient geïnterpreteerd te worden in overeenstemming met het Belgische recht. De rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Limburg (België), afdeling Hasselt zijn uitsluitend bevoegd.
Artikel 17
Elke overeenkomst omtrent branding, social media of andere recurrente diensten is minstens één (1) jaar geldig vanaf de datum van schriftelijke bevestiging van de klant. Facturen voor social media worden in het begin van ieder kwartaal verzonden met een betalingstermijn van veertien (14) dagen en een projectmanagement fee van 15% van de totale kwartaalprijs die overeenstemt met het gekozen social media pakket.
Artikel 18
Indien een medewerker van Smeltpunt zich dient te verplaatsen naar de klant zelf wordt de effectieve tijd in rekening gebracht vanaf het vertrek op de zetel van Smeltpunt tot bij terugkomst op de zetel van Smeltpunt.
Artikel 19
Ingeval van een supportcontract heeft de klant de keuze tussen vaste pakketten met uren aan ondersteuning. Een supportcontract dient vooraf te worden betaald. Alle supporturen worden gefactureerd per begonnen kwartier.
Bij stopzetting van het supportcontract worden eventuele resterende uren in een pakket niet terugbetaald.
Artikel 20
Ingeval van een opdracht met betrekking tot textiel is Smeltpunt gerechtigd om een voorschot van 60% te vragen